ΔΙΑΒΑΣΤΕ

6/recent/ticker-posts

Το τίμημα του να είσαι single

 Η Bella DePaulo, και τώρα στα εξήντα της, όπως και πάντα ήταν single. Για κάποιο χρονικό διάστημα, πίστευε ότι το ζωύφιο του γάμου θα τη δάγκωνε, μέχρι που κατάλαβε ότι δεν θα το έκανε - και δεν το ήθελε. Η DePaulo, η οποία περιγράφει τον εαυτό της ως «μοναχική στην καρδιά», απολαμβάνει τον τρόπο ζωής. Αυτό που δεν της αρέσει είναι η προκατάληψη που έχουν οι ελεύθεροι άνθρωποι, από το πολιτιστικό στίγμα μέχρι τις διακρίσεις στην εργασία, στα μέσα ενημέρωσης και αλλού. Γι' αυτό η εκπαιδευμένη στο Χάρβαρντ κοινωνικός επιστήμονας (τώρα επιστήμονας έργου στο UCSB) έχει περάσει σχεδόν δύο δεκαετίες ερευνώντας την άγαμη ζωή στην Αμερική, δημοσιεύοντας τα ευρήματά της σε επιστημονικά περιοδικά, σε βιβλία όπως το Singled Out και σε ιστολόγια. Εξηγεί γιατί τα διάχυτα αρνητικά στερεότυπα για τους ελεύθερους ανθρώπους είναι σε μεγάλο βαθμό αβάσιμα, ενώ η ανέκδοτη προκατάληψη είναι πραγματική — και τόσο ριζωμένη που συχνά δεν τη βλέπουμε.



Αρχικά, ας ορίσουμε τους όρους μας: «μοναxικότητα» και «ματριμανία». H DePaulo έχει επινοήσει δύο λέξεις που είναι ουσιαστικές σε αυτή τη συζήτηση. «Ο μοναχισμός είναι τα στερεότυπα, ο στιγματισμός και οι διακρίσεις κατά των ανθρώπων που δεν είναι παντρεμένοι», λέει. «Η άλλη όψη αυτού είναι η ματριμανία: ο υπερβολικός εορτασμός και η διαφημιστική εκστρατεία για τον γάμο, τη σύζευξη και τους γάμους. Έτσι, αν είσαι ελεύθερος/η, το βλέπεις όλο αυτό να έρχεται και να φεύγει».

Οι άγαμοι αντιμετωπίζουν διακρίσεις στο χώρο εργασίας… Η DePaulo υποστηρίζει ότι η εκτός εργασίας ζωή των ανύπαντρων συχνά θεωρείται λιγότερο έγκυρη και πολύτιμη από εκείνη των παντρεμένων. Ως αποτέλεσμα, συχνά αναμένεται να καλύπτουν επαγγελματικό χρόνο άλλων, ενώ όσοι έχουν σύζυγους ή οικογένειες φεύγουν νωρίς από το γραφείο, παίρνουν τις διακοπές που έχουν απομείνει ή ταξιδεύουν περισσότερο με την υπόθεση ότι δεν χρειάζεται να είναι στο σπίτι. Για τους ανύπαντρους στις ΗΠΑ, υπάρχουν επίσης πιο συγκεκριμένα αποτελέσματα, όπως ασφαλιστικά επιδόματα ή παροχές Κοινωνικής Ασφάλισης και αμοιβή: οι παντρεμένοι άντρες κερδίζουν περίπου 26 τοις εκατό περισσότερα από τους ανύπαντρους σε ισοδύναμα επίπεδα.

και έχουν γενικά χαμηλότερη εκτίμηση από τους παντρεμένους. Η DePaulo και οι συνάδελφοί της δημιούργησαν βιογραφικά προφίλ ανθρώπων που ήταν πανομοιότυπα - εκτός από το ότι οι μισοί ήταν ελεύθεροι, ενώ οι μισοί παντρεμένοι. Οι συμμετέχοντες έκριναν ότι οι υποθετικά άγαμοι ήταν λιγότερο κοινωνικά ώριμοι, λιγότερο καλά προσαρμοσμένοι και πιο εγωκεντρικοί από τους παντρεμένους ομολόγους τους. Το αποτέλεσμα ήταν πιο έντονο για τους υποθετικούς 40χρονους - οι οποίοι, με πολιτιστικά πρότυπα, βρίσκονται σε ηλικία που θα έπρεπε να παντρευτούν - αλλά παρέμεινε και για τους υποθετικούς 25χρονους.

Ωστόσο, υπάρχουν 107 εκατομμύρια άγαμοι άνθρωποι άνω των 18 ετών στις Ηνωμένες Πολιτείες. «Οι άγαμοι είναι σχεδόν ο μισός πληθυσμός και - ένα από τα αγαπημένα μου στατιστικά στοιχεία - οι Αμερικανοί περνούν περισσότερα χρόνια της ενήλικης ζωής τους όχι παντρεμένοι παρά παντρεμένοι», λέει ο DePaulo. . Αυτό σημαίνει ότι η ηθικοποίηση του γάμου ως θεσμού και η συνακόλουθη υποβάθμιση της άγαμης ζωής, όχι μόνο επηρεάζει ένα τεράστιο ποσοστό του αμερικανικού πληθυσμού, αλλά είναι εκτός επαφής με την πολιτιστική πραγματικότητα της χώρας.

Συχνά δεν αναγνωρίζουμε την μοναχικότητα ως προκατάληψη. Ως μέρος μιας σειράς μελετών στέγασης, η DePaulo και οι συνάδελφοί της περιέγραψαν στους συμμετέχοντες έναν ιδιοκτήτη με δύο άτομα που ενδιαφέρονται για το διαθέσιμο ακίνητο. Σε κάθε παράδειγμα:

α) ένα άτομο από μια ομάδα που υφίσταται διακρίσεις προσφέρθηκε να πληρώσει περισσότερα από ένα άτομο από μια αναγνωρισμένη πλειοψηφία, αλλά ο ιδιοκτήτης επέλεξε το δεύτερο

β) έναν άνδρα αντί για μια γυναίκα που προσφέρθηκε να πληρώσει περισσότερα,

γ) ένα λευκό άτομο πάνω αντί για ένα μαύρο άτομο, 

δ) ένα παντρεμένο ζευγάρι αντί για ένα single άτομο. 

Σε κάθε περίπτωση, οι συμμετέχοντες εξήγησαν την επιλογή του ιδιοκτήτη ως διάκριση—εκτός από εκείνη την τελευταία περίπτωση. Στη συνέχεια, «είπαν, «επειδή το ζευγάρι είναι παντρεμένο», σαν αυτό από μόνο του να είναι μια εξήγηση», λέει ο DePaulo. 

«Δεν έφτασαν σε αυτό που ήταν προφανές σε όλες τις άλλες περιπτώσεις: ότι πρόκειται για διακρίσεις».

Ο μοναχισμός και η ματριμανία είναι αποτέλεσμα πολιτισμικών ανασφαλειών. Ίσως αντιδιαισθητικά, η DePaulo πιστεύει ότι η προκατάληψη για τους ελεύθερους και η υστερία για τον γάμο είναι απόρροια των ανασφάλειών μας

«Αν τα οφέλη του γάμου ήταν απολύτως προφανή στους ανθρώπους, δεν θα χρειαζόμασταν όλη αυτή τη διαφημιστική εκστρατεία γύρω από αυτόν», λέει. Τα οφέλη που παρείχε ο γάμος μπορούν τώρα να επιτευχθούν με άλλους τρόπους: οι ανύπαντρες γυναίκες μπορούν να κάνουν παιδιά, να κοιμούνται με συντρόφους χωρίς νακανείς να τις χτυπήσει και να συντηρούν τον εαυτό τους. Το να λέμε ότι ο γάμος είναι μια καλή επιλογή για όσους τον θέλουν πραγματικά είναι ένα πράγμα, αλλά το να πιστεύουμε ότι οι παντρεμένοι είναι μονομερώς καλύτερα από τους ελεύθερους είναι, προτείνει η DePaulo, σαν να προδίδουμε μια βαθύτερη αμφιθυμία σχετικά με το τι κάνει τον γάμο μια αξιόλογη απόφαση.

Η επανάληψη της φράσης ότι οι παντρεμένοι είναι πιο ευτυχισμένοι και υγιείς από τους ελεύθερους είναι αβάσιμος. Η DePaulo έσκαψε στην έρευνα που υποτίθεται ότι αποδεικνύει τα οφέλη του γάμου και βρήκε σημαντικά πειραματικά ελαττώματα σε όλα τα επίπεδα. (Συχνά, αυτές οι μελέτες είτε απέκλειαν εντελώς τους διαζευγμένους είτε τους συγκεντρώνουν με ανύπαντρους, αποκρύπτοντας έτσι το γεγονός ότι είχαν παντρευτεί — και δεν τους άρεσε. Ένα άλλο πρόβλημα: 

Σε αντίθεση με τις μελέτες για ναρκωτικά, μια μελέτη του γάμου δεν μπορεί ποτέ πραγματικά να απομονώσει αυτήν τη μεταβλητή, δεν μπορείτε να ορίσετε τυχαία άτομα που έχουν παντρευτεί ή όχι.) Η λιγότερο προβληματική έρευνα, σύμφωνα με την εκτίμηση της DePaulo, η οποία ακολουθεί τα ίδια άτομα μακροπρόθεσμα, έχει βρει ότι κατά τη διάρκεια του γάμου τους, οι άνθρωποι δείχνουν σύντομη αύξηση της ευτυχίας και μετά πήγαινουν αμέσως πίσω στο σημείο που ήταν όταν ήταν ελεύθεροι. (Αν χωρίσουν αργότερα, δεν δείχνουν καν αυτό το σύντομο εφέ του μήνα του μέλιτος.) 

Το στίγμα εναντίον των μονογονέων καταρρίπτεται εύκολα, επίσης: αυτό που είναι πραγματικά κακό για τα παιδιά δεν είναι να μην έχουν έναν μόνο γονέα, αλλά «η σύγκρουση, η σκληρότητα ή ψυχρά, περιβάλλοντα παραμέλησης.»

Η ουσία είναι ότι δεν υπάρχει καλύτερο ή χειρότερο - και δεν υπάρχει συντόμευση προς την ευτυχία. Όσοι είναι πιο ευτυχισμένοι ακολουθούν τις επιθυμίες τους, είτε αυτό σημαίνει να παντρευτούν είτε να μείνουν ελεύθεροι. Για τον DePaulo, όπως και για πολλούς άλλους, το να μένεις μόνος είναι σωστό. «Αν παντρευόμουν, δεν θα γινόμουν πιο ευτυχισμένη και υγιής!» λέει. «Μου αρέσει να μένω ελεύθερη – εκτός από όλο τον μοναχισμό και τη ματριμανία».

Jessica Gross is a writer based in New York City. She's contributed to The New York Times Magazine, The Paris Review Daily, The Atlantic Cities, and Scientific American Mind, among other places. Jessica has a Master's degree in cultural reporting and criticism from New York University and a Bachelor's in anthropology from Princeton University.

Πηγή: https://ideas.ted.com/


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια