ΔΙΑΒΑΣΤΕ

6/recent/ticker-posts

Ζώντας και πεθαίνοντας στα γκέτο της Σουηδίας

 Την τελευταία δεκαετία, οι πυροβολισμοί που σχετίζονται με συμμορίες έχουν κλιμακωθεί στη Σουηδία, με τις αρχές να αγωνίζονται να περιορίσουν τη βία που μοιάζει πλέον με πόλεμο. Η σκανδιναβική χώρα αναφέρεται συχνά ως «η πρωτεύουσα της Ευρώπης» όταν πρόκειται για θανατηφόρους πυροβολισμούς.


12 θύματα από τις αρχές Σεπτεμβρίου, 62 το 2022, με τον αριθμό να αναμένεται να αυξηθεί μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με δημοσιεύματα των τοπικών ΜΜΕ.

πόλεμος των συμμοριών συνεχίζει να σκοτώνει, σε σημείο που ο αρχηγός της αστυνομίας Anders Thornberg συγκρίνει τις συγκρούσεις μεταξύ αντίπαλων συμμοριών με «τρομοκρατική βία» και ο συντηρητικός πρωθυπουργός Ulf Kristersson ανακοίνωσε την Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου ότι ο στρατός θα έρθει σε βοήθεια των δυνάμεων του νόμου και της τάξης.

Ο συνασπισμός του κέρδισε τις εκλογές εν μέρει με την υπόσχεσή του να σταματήσει την αυξανόμενη βία των συμμοριών και έχει ξεκινήσει μια σειρά πρωτοβουλιών, όπως μεγαλύτερες εξουσίες στην αστυνομία και σκληρότερη τιμωρία για εγκλήματα με όπλα.

Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύτηκε από το Σουηδικό Εθνικό Συμβούλιο για την Πρόληψη του Εγκλήματος (BRA), το ποσοστό των θανατηφόρων πυροβολισμών στη Σουηδία κατατάσσεται «πολύ υψηλό» σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με περίπου 4 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους ετησίως, ενώ στην Ευρώπη, περίπου Κάθε χρόνο καταγράφονται 1,6 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων.

«Η τρέχουσα κατάσταση είναι πολύ χαοτική εδώ όσον αφορά τις εγκληματικές συμμορίες», δήλωσε ο Diamant Salihu, δημοσιογράφος στη χώρα. Γενικά, τα μεγαλύτερα μέλη συμμοριών στρατολογούν εφήβους από ευάλωτες περιοχές για να εμπλακούν σε πυροβολισμούς, καθώς αν είσαι κάτω των 18 ετών, η ποινή σου θα είναι μάξιμουμ 4ετής στη Σουηδία.

«Είναι ένα πολύ τοξικό περιβάλλον αυτή τη στιγμή και βλέπουμε ότι οι έφηβοι έχουν χρησιμοποιηθεί ως κάποιο είδος Hitman για να σκοτώσουν αντιπάλους (συμμορίες)», πρόσθεσε ο Salihu.

Ο Ardavan Khoshnood, εγκληματολόγος στο Πανεπιστήμιο του Lund και γιατρός επειγόντων περιστατικών σε σουηδικό νοσοκομείο, είπε ότι τα περισσότερα θύματα προέρχονται από μετανάστες, μεταξύ 15 και 29 ετών. Από τότε που ξεκίνησαν οι πυροβολισμοί στη Σουηδία το 2010, ο Khoshnood ήταν μάρτυρας πυροβολισμών σε χέρια και πόδια.

Ωστόσο, τώρα, είπε, βλέπει πυροβολισμούς στο κεφάλι καθώς οι συμμορίες τώρα «πυροβολούν για να σκοτώσουν». Ο Khoshnood επεσήμανε ότι τα ολοένα αυξανόμενα εγκληματικά δίκτυα μπόρεσαν «να ωριμάσουν και να καλλιεργηθούν ελεύθερα καθώς οι αρχές δεν το σταμάτησαν».

Καταφύγιο προσφύγων και “σουηδικός εξαιρετισμός”

Ιστορικά, η Σουηδία υπήρξε ένα ασφαλές καταφύγιο για τους πρόσφυγες. Έχει δεχτεί τους περισσότερους πρόσφυγες κατά κεφαλήν και είναι τρίτη στον κόσμο σε αυτό το μέτρο πίσω από τον Καναδά και την Αυστραλία.

Το 2015, η Σουηδία είχε ρεκόρ 162.877 αιτήσεων για άσυλο, κυρίως από τη Συρία, το Ιράκ και το Αφγανιστάν—ή περίπου το 1,6%του πληθυσμού των 10 εκατομμυρίων Σουηδίας.
Αυτό θα ισοδυναμούσε αναλογικά με περισσότερα από 5 εκ. άτομα να υπέβαλαν αίτηση για άσυλο στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες στην πραγματικότητα έλαβαν μόνο περίπου 83.000 αιτήσεις ασύλου εκείνο το έτος .

Υπήρχε μια περήφανη εθνική αφήγηση του «σουηδικού εξαιρετισμού»  για την υποδοχή των προσφύγων και την παροχή ασύλου.

Ενώ οι Σουηδοί μπορεί να είχαν διαφυλάξει την εθνική τους ομοιογένεια πριν από τη δεκαετία του 1930, από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Σουηδία άρχισε να δέχεται Νορβηγούς, Εβραίους, Δανούς και Εσθονούς μετανάστες, πρόσφυγες από την πρώην Γιουγκοσλαβία. Το να είναι ένα ασφαλές καταφύγιο για τους άλλους έγινε σημείο υπερηφάνειας.

Καθώς άλλες ευρωπαϊκές χώρες προχωρούσαν προς αυστηρότερες πολιτικές μετανάστευσης τη δεκαετία του 1990 και του 2000, η Σουηδία δέχτηκε κόσμο πολύ πάνω από τα ελάχιστα πρότυπα της ΕΕ.

Όλα αυτά άλλαξαν με την προσφυγική κρίση του 2015, σηματοδοτώντας το τέλος του «σουηδικού εξαιρετισμού», όταν τα πολιτικά κόμματα άλλαξαν τη ρητορική και τις πολιτικές τους ως αντίδραση στους φόβους για «κατάρρευση του συστήματος» από τη μαζική εισροή μεταναστών.

Μέχρι τον Νοέμβριο του 2015, ακόμη και ο Σοσιαλδημοκράτης Πρωθυπουργός Stefan Löfven σημείωσε: «Με πονάει που η Σουηδία δεν είναι πλέον ικανή να δέχεται αιτούντες άσυλο στο υψηλό επίπεδο που κάνουμε σήμερα. Απλώς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα άλλο», το σχεδόν αντίθετο από αυτό που είχε πει μόλις επτά μήνες πριν.

Για μια χώρα όπως η Σουηδία που έχει γίνει όλο και πιο κοσμική τις τελευταίες δεκαετίες, η εισροή μουσουλμάνων από τις κατεστραμμένες από τον πόλεμο χώρες έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την πολιτική και την κοινωνία.

Οι Σουηδοί Δημοκράτες (Sverigedemokraterna), ένα δεξιό λαϊκιστικό κόμμα που κάποτε είχε απαγορευτεί πολιτικά λόγω των δεσμών με τους νεοναζί κατά την ίδρυσή του το 1988, κατάφερε από το 2022, να είναι το μεγαλύτερο μέλος του δεξιού κυβερνητικού συνασπισμού.

Για πρώτη φορά η Σουηδία απέκτησε κυβέρνηση που στηρίζεται από την άκρα Δεξιά (συνασπισμός Συντηρητικών, Χριστιανοδημοκρατών και Φιλελευθέρων) και η άνοδος αυτή της δημοτικότητας έρχεται από τη στιγμή που συνέδεσε την αύξηση των βίαιων εγκλημάτων στη χώρα με το κύμα μουσουλμάνων μεταναστών.

Γιατί όμως απέτυχε η ενσωμάτωση ;

Ας ξεκαθαρίσουμε όμως τους ορισμούς πρώτα. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (ΔΟΜ):

«Η ενσωμάτωση ορίζεται ως η αμφίδρομη διαδικασία κοινής προσαρμογής μεταξύ των μεταναστών και των κοινωνιών υποδοχής, κατά την οποία οι μετανάστες ενσωματώνονται στην κοινωνική, οικονομική, πολιτισμική και πολιτική ζωή της κοινότητας υποδοχής. Τοιουτοτρόπως, η ενσωμάτωση συνεπάγεται μια σειρά ευθυνών για τους μετανάστες και για τις κοινότητες υποδοχής και υπό αυτό το ευρύ πρίσμα, εμπεριέχει άλλες σχετικές έννοιες όπως η κοινωνική ένταξη και η κοινωνική συνοχή..»

«Η αφομοίωση, ωστόσο, αναφέρεται συγκεκριμένα στην προσαρμογή της μειονοτικής ομάδας να συμμορφωθεί με την πλειοψηφία. Τα άτομα με μεταναστευτικό παρελθόν ή προερχόμενα από εθνικές μειονότητες, είναι εκτεθειμένα σε διαφορετικές κουλτούρες και ενδέχεται να δυσκολευτούν με τη νέα κουλτούρα ή να παλεύουν να βρουν έναν τρόπο για να προσαρμοστούν στο νέο κοινωνικό πλαίσιο».

Στο μυαλό των περισσότερων νοτιοερυωπαιων, η Σουηδία αποτελεί χώρα πρότυπο ανοιχτής κοινωνίας. Μιας κοινωνίας χωρίς στεγανά, που αποδέχεται τη διαφορετικότητα και επιτρέπει την ανάπτυξη και εξέλιξη ανθρώπων άλλης κουλτούρας και εθνοτήτων. «Σουηδία γίναμε» αναφέρουμε στην Ελλάδα όταν προκύπτει κάτι που η κοινωνία μας βρίσκει προκλητικό ή τραβηγμένο.

Αποδεικνύεται όμως, ότι η ενσωματωση που η πολιτική της Σουηδίας πρέσβευε απέτυχε γιατί η κοινωνία δεν ήταν έτοιμη να τη δεχτεί.

Από τον Απρίλιο του 2022, η πρωθυπουργός της Σουηδίας Magdalena Andersson υποστήριξε ότι ή κοινωνία δεν κατάφερε να ενσωματώσει πολλούς από τους μετανάστες που έχουν εγκατασταθεί εκεί τα τελευταία 20 χρόνια, δημιουργώντας ένα έθνος «παράλληλων κοινωνιών… που ζουν σε διαφορετικές πραγματικότητες».

Αποκαλύπτοντας μια σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος, είπε ότι ο ισλαμισμός και ο δεξιός εξτρεμισμός επετράπη να φουντώσουν στη Σουηδία. «Ο διαχωρισμός επετράπη να φτάσει τόσο μακριά που έχουμε παράλληλες κοινωνίες στη Σουηδία. Ζούμε στην ίδια χώρα αλλά σε εντελώς διαφορετικές πραγματικότητες. Θα πρέπει να επανεκτιμήσουμε τις προηγούμενες αλήθειες μας και να πάρουμε σκληρές αποφάσεις».

Η ενσωμάτωση ήταν «πολύ φτωχή, την ίδια στιγμή που βιώσαμε πολύ σημαντικά επίπεδα μετανάστευσης», πρόσθεσε ο Άντερσον. «Η κοινωνία ήταν πολύ αδύναμη, οι πόροι για την αστυνομία και τις κοινωνικές υπηρεσίες ήταν πολύ αδύναμοι».

Οι ταραχές ξέσπασαν όταν ένας διαβόητος προβοκάτορας κατά των μεταναστών, ο Δανός-Σουηδός πολιτικός Rasmus Paludan, απείλησε να περιοδεύσει στη χώρα καίγοντας το Κοράνι. Η αστυνομία συγκρούστηκε με ομάδες κυρίως μασκοφόρων νεαρών σε πολλές πόλεις και πόλεις.

Ενστερνίστηκε όμως ποτέ πλήρως η κοινωνία τη λογική του “σουηδικού εξαιρετισμού”;

Στη σκανδιναβική χώρα που κάποτε αποτελούσε πολιτικό και οικονομικό πρότυπο, τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν τη δεκαετία του 1990 όταν το χάσμα στην κοινωνία άρχισε να μεγαλώνει, σύμφωνα με την Αλεξάνδρα Πασχαλίδου, δημοσιογράφο και συγγραφέα.

Μετά από μια οικονομική φούσκα τη δεκαετία του 1990, ο κεντροδεξιός συνασπισμός του Fredrik Reinfeldt το 2006 μείωσε τις δημόσιες υπηρεσίες, ενώ ταυτόχρονα μείωσε τον ανώτατο συντελεστή φόρων.

Η Σουηδία εξακολουθεί να είναι επιφανειακά μια κοινωνία ισότητας, αλλά η ανισότητα αυξάνεται ταχύτερα. Όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, οι μετανάστες, τα άτομα με χαμηλή ειδίκευση και οι νέοι, ιδιαίτερα τα αγόρια, βρίσκονται στη χειρότερη θέση. Και όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη οι ταραξίες προέρχονταν από όλες αυτές τις κατηγορίες.

Ο ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός μεταναστών που ερχόταν στη χώρα δεν είχε πια τις ίδιες ευκαιρίες και ήταν καταδικασμένος να ζει στο περιθώρια.

Υπάρχει μεγάλος διαχωρισμός στη Σουηδία.

Στη Στοκχόλμη, οι περισσότεροι μετανάστες ζουν σε περιοχές κατά μήκος της μπλε γραμμής του μετρό, με το παρατσούκλι Orient Express. Πρόκειται για κτίρια από σκυρόδεμα τριών και επτά ορόφων που χτίστηκαν τις δεκαετίες του 1960 και του 1970.

Σε ορισμένες περιοχές, το 80% είναι μετανάστες πρώτης ή δεύτερης γενιάς και το 50% είναι άνεργοι, σε σύγκριση με το 8% της Σουηδίας συνολικά. Ένας στους τέσσερις μετανάστες δεν τελειώνει το σχολείο. Συνολικά το 3% των παιδιών της Σουηδίας είναι φτωχά, σε σύγκριση με το 40% των παιδιών μεταναστών.

Το γεγονός ότι πλούσιοι και φτωχοί ζουν χωριστά συμβαίνει λίγο πολύ σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις. Αλλά η Στοκχόλμη αποτελείται επίσης από νησιά και απέραντες περιοχές πρασίνου μεταξύ των συνοικιών. Και η φύση μετατρέπει σχεδόν αυτόματα τις πλούσιες συνοικίες σε κλειστές κοινότητες. Η συνοικία Nockeby είναι γεμάτη από άψογα διατηρημένες βίλες με συστήματα συναγερμού.

Από την άλλη, κοντά στο σταθμό του μετρό Rinkeby, άντρες κάθονται σε παγκάκια ανάμεσα στις πολυκατοικίες, χωρίς να κάνουν τίποτα. Υπάρχει ένα τούρκικο καφενείο και ένα σομαλικό παζάρι, αλλά ούτε καν ταμειακή μηχανή.

Ο Tobias Hübinette, ερευνητής μετανάστευσης του Πολυπολιτισμικού Κέντρου στο νότιο προάστιο της Botkyrka, λέει ότι στην πράξη οι μετανάστες χρειάζονται πολλή θέληση, επιμονή και τύχη για να γεφυρώσουν το χάσμα στους μισθούς, την εκπαίδευση και την εθνικότητα. Συχνά δεν θεωρούνται Σουηδοί, παρόλο που είχαν γεννηθεί εκεί.

Για παράδειγμα, αν μιλάτε Rinkeby-Svenska – Σουηδικά με προφορά – το να βρείτε δουλειά θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο.

«Αν μπορούσα να γυρίσω το χρόνο πίσω, αυτό που θα άλλαζα θα ήταν οι γονείς μου να μη με γεννήσουν σε αυτή τη χώρα και σε αυτή τη γειτονιά, επειδή ανθρώπους σαν εμάς, μας ωθούν πάντα προς μια κατεύθυνση, ακόμα κι αν δεν το θέλουμε. Δεν είμαστε Σουηδοί. Είναι προφανές από την εμφάνισή μας και μας φέρονται έτσι», είπε ο 18χρονος “Abdi” στο VICE World News, με καταγωγή από τη Σομαλία.

Δομική βία μέσω του συστημικού ρατσισμού

Η δημοσιογράφος Πασχαλίδου, η οποία είναι επίσης ακτιβίστρια για τα ανθρώπινα δικαιώματα, πιστεύει ότι η περιθωριοποίηση στη χώρα οδήγησε στους πυροβολισμούς στους οποίους σκοτώθηκαν πολλά αθώα παιδιά και νέοι.

«Η αρνητική απεικόνιση των μεταναστών στην κοινωνία και τα μέσα ενημέρωσης έχει ενταθεί στη Σουηδία τις τελευταίες δύο δεκαετίες», είπε. «Όταν άλλα παιδιά (Σουηδοί) και νέοι σκοτώνονται, δημοσιεύουν τα δοκίμιά τους, οι γείτονες λένε, ω, ήταν τόσο καλός άνθρωπος. Και όλοι τον αγαπούσαν, και έπαιζε ποδόσφαιρο ή αναφέρουν κομμάτια από τη ζωή του».

Αλλά όταν τα παιδιά – αυτά τα καστανά ή μαύρα παιδιά ή οι μουσουλμάνοι ή οι μειονότητες – στα στιγματισμένα προάστια πυροβολήθηκαν, οι άνθρωποι ήταν οκ με αυτό, ήταν μόνο στατιστικά στοιχεία. Και ήταν μόνο αριθμοί. Αποτελούν απλά μία ακόμη απώλεια στις διαμάχες των συμμοριών», πρόσθεσε η Πασχαλίδου.

«Τα σουηδικά μέσα ενημέρωσης έχουν συμβάλλει στο χαρακτηρισμό των μεταναστών ως απειλή που οδήγησε σε προκατάληψη και δυσπιστία προς άτομα με μεταναστευτικό υπόβαθρο».

Οι περισσότερες ανθρωποκτονίες που σχετίζονται με συμμορίες παραμένουν άλυτες από την αστυνομία καθώς σύμφωνα με τον εγκληματολόγο Khoshnood, μόνο το 18% των υποθέσεων αντιμετωπίζεται με επιτυχία.

Η Πασχαλίδου πήρε συνέντευξη από 21 μητέρες των οποίων τα παιδιά ήταν θύματα των θανατηφόρων πυροβολισμών και όλες της είπαν ιστορίες για «δομική και συμβολική βία» που προέρχεται από την κοινωνία «που δεν σε χτυπάει κυριολεκτικά και δεν αφήνει σημάδια στα χέρια σου σώμα.

Η έρευνα της συγγραφέα την οδήγησε στο συμπέρασμα ότι ένας μεγάλος αριθμός από αυτούς που σκοτώθηκαν στους πυροβολισμούς δεν ήταν μέλη συμμοριών και απλώς πυροβολήθηκαν επειδή, για παράδειγμα, τους μπέρδεψαν με κάποιον άλλο.

Ωστόσο, είπε ότι παρουσιάζονται και περιγράφονται στα μέσα ενημέρωσης ως εγκληματίες.

«Υπάρχει το στερεότυπο ότι τα έγχρωμα παιδιά των παιδιών,των μεταναστών και των μειονοτήτων, είναι όλοι εγκληματίες. Άξιζε να τους πυροβολήσουν μέχρι θανάτου. Και κανείς δεν έκλαψε, κανείς δεν νοιάστηκε. Κανείς δεν θρήνησε πραγματικά αυτές τις απώλειες», είπε. 

Σύμφωνα με την Πασχαλίδου, οι σουηδικές αρχές δεν διαθέτουν αρκετούς πόρους για τη διερεύνηση αυτών των δολοφονιών, καθώς πολλές υποθέσεις έχουν κλείσει μετά από λίγους μήνες.

Τα παιδιά ζουν με φόβο στα προάστια και είναι πολύ, πολύ απογοητευμένα, γιατί έχουν την αίσθηση ότι οι ζωές τους δεν αξίζουν τίποτα που ακόμα κι αν πυροβοληθούν μέχρι θανάτου, κανείς δεν θα νοιαστεί πραγματικά για αυτά.

«Και κανείς δεν θα γράψει στις εφημερίδες ή θα αναφέρει ότι αυτά τα παιδιά, είχαν όνειρα, είχαν οράματα, αγωνίστηκαν στο σχολείο, έκαναν το καλύτερο δυνατό», είπε η Πασχαλίδου.

«Θα έλεγα ότι είναι ο δομικός ρατσισμός, αυτό είναι το κύριο πρόβλημα εδώ στη Σουηδία, και με αυτό έρχεται ο διαχωρισμός, και με αυτό έρχονται οι οικονομικές διαφορές, και μαζί η φτώχεια, και μαζί αυτού έρχονται αυτού του είδους τα γεγονότα, οι πυροβολισμοί, οι συμμορίες και την εγκληματικότητα», τόνισε η Maritha Ogilvie που έχασε τον 19χρονο γιο της σε ανταλλαγές πυροβολισμών.

«Αλλά είναι η βία της φίμωσης. Είναι η βία που σε εξευτελίζει. Είναι η βία του … να σε απομονώνει και να μην σου δίνει τις ίδιες ευκαιρίες. Ο ρατσισμός είναι επίσης βία», πρόσθεσε.

Πηγή: https://olafaq.gr/

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια