ΔΙΑΒΑΣΤΕ

6/recent/ticker-posts

Τρεις τρόποι για να βοηθήσετε οποιοδήποτε παιδί να είναι πιο δημιουργικό


 Τα παιδιά μας περνούν πολλές από τις ώρες που είναι ξύπνια στην τάξη. Εκεί καλλιεργούνται οι φιλοδοξίες τους και εκεί αποκτούν την πρώτη αίσθηση του τι περιμένει η κοινωνία από αυτά. Όταν το σχολείο  λειτουργεί σωστά, είναι ένα μέρος όπου καλλιεργείται η φαντασία. Αλλά αυτή η καλλιέργεια δεν συμβαίνει πάντα.



Οι ανθρώπινοι εγκέφαλοι χωνεύουν τα ερεθίσματα του κόσμου για να μπορέσουν παράξουν καινοτομία — αλλά πάρα πολλές τάξεις προσφέρουν ελάχιστα ερεθίσματα και γνώσεις για να αφομοιωθούν, ενώ αντίθετα προσφέρουν μια "δίαιτα" παλινδρόμησης. Αυτή η δίαιτα απειλεί να αφήσει την κοινωνία μας πεινασμένη για μελλοντικούς καινοτόμους. Έχουμε κολλήσει σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της Βιομηχανικής Επανάστασης, στο οποίο το πρόγραμμα σπουδών είχε ρυθμιστεί, τα παιδιά άκουγαν διαλέξεις σε πίνακα με κιμωλία και τα σχολικά κουδούνια αναπαρήγαγαν τα κουδούνια του εργοστασίου που σηματοδοτούσαν μια αλλαγή βάρδιας.

Αυτό το μοντέλο δεν προετοιμάζει καλά τους μαθητές μας για έναν προοδευτικό κόσμο, στον οποίο οι θέσεις εργασίας επαναπροσδιορίζονται γρήγορα και τα βραβεία πηγαίνουν σε εκείνους που μπορούν να δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες. Η πραγματική δουλειά των τάξεων είναι να εκπαιδεύσουν τους μαθητές μας να ξαναφτιάχνουν τις πρώτες ύλες του κόσμου και να δημιουργούν νέες ιδέες. Ευτυχώς, δεν είναι δύσκολο να εφαρμοστεί. δεν απαιτεί να σκίσετε τα υπάρχοντα σχέδια μαθημάτων. Αντίθετα, ακολουθούν ορισμένες κατευθυντήριες αρχές που θα σας βοηθήσουν να μετατρέψετε κάθε τάξη σε περιβάλλον που προωθεί τη δημιουργική σκέψη.

1. Χρησιμοποιήστε το παρελθόν ως εξέδρα εκτόξευσης για να φανταστείτε το μέλλον.

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς, η δασκάλα τέχνης της Πενσυλβάνια Lindsay Esola ζωγραφίζει ένα μήλο στον πίνακα και ζητά από τους μαθητές της τέταρτης τάξης να ζωγραφίσουν τις δικές τους εκδοχές. Η πλειοψηφία της τάξης απλώς αντιγράφει τον δάσκαλο. Αλλά αυτή η άσκηση είναι το σημείο εκκίνησης για ένα εξάμηνο κατά το οποίο η Esola διδάσκει στους μαθητές της δεκάδες τρόπους σχεδίασης ενός μήλου. Τα παιδιά μιμούνται στυλ όπως ο σουρεαλισμός, ο ιμπρεσιονισμός και η ποπ αρτ, χρησιμοποιώντας νερομπογιές, πινέλο, μωσαϊκό, γραμμικό σχέδιο, λιωμένο κερί, γκλίτερ, αυτοκόλλητα, γραμματόσημα, νήματα και άλλα.

Εάν αυτό το μάθημα είχε τόση διάρκεια, θα ήταν απλώς ένα μάθημα πρακτικής ιστορίας της τέχνης. Αλλά η Esola δεν σταματάει να μιμείται τα υπάρχοντα παραδείγματα. Η εργασία οδηγεί στο «Οποιοδήποτε μήλο», κατά την οποία, οι μαθητές είναι ελεύθεροι να αναμειγνύουν και να ταιριάζουν τεχνικές με όποιον τρόπο θέλουν. Στην τελευταία τάξη, η Esola ζωγραφίζει ξανά ένα μήλο στον πίνακα. Αυτή τη φορά, σχεδόν κανείς δεν αντιγράφει τον δάσκαλο. Αντίθετα, ο τοίχος της τάξης είναι μια γκαλερί εναλλακτικών μήλων: οι μαθητές πήραν ό,τι έμαθαν και δρομολόγησαν προς τις δικές τους κατευθύνσεις.

Η εκπαίδευση στη δημιουργικότητα βρίσκεται στο γλυκό σημείο μεταξύ του αδόμητου παιχνιδιού και της μίμησης μοντέλων. Αυτό το γλυκό σημείο δίνει στους μαθητές προηγούμενα για να χτίσουν πάνω τους, αλλά δεν εξαρτά ούτε περιορίζει τις επιλογές τους. Οι μαθητές μαθαίνουν το καλύτερο από αυτό που έχει προηγηθεί με στόχο να το ανανεώσουν. Για παράδειγμα, ένας δάσκαλος της πέμπτης τάξης ζήτησε από την τάξη του να ζωγραφίσει τον «επόμενο» πίνακα του αγαπημένου τους καλλιτέχνη - έναν πίνακα που δεν είχε ζωγραφιστεί ποτέ αλλά θα έπρεπε ή θα μπορούσε να είχε ζωγραφιστεί. Κάθε μαθητής μελέτησε την καριέρα ενός καλλιτέχνη και μετά φαντάστηκε τι θα έκανε αν είχε ζήσει περισσότερο. Ένας μαθητής ζωγράφισε έναν παίκτη του μπέιζμπολ της Little League σε κυβιστικό στυλ, υποστηρίζοντας ότι αν ο Πικάσο είχε επιβιώσει, θα είχε έντονο ενδιαφέρον για τη λαϊκή κουλτούρα.

Το σπάσιμο του καλουπιού του παρελθόντος μεταφέρει δύο μαθήματα: δείχνει στους μαθητές πώς να εξορύξουν το παρελθόν για νέες ιδέες και τους διδάσκει να μην πτοούνται από αυτό που έχει προηγηθεί. Όπως έγραψε ο εκδότης Hodding Carter, «Υπάρχουν μόνο δύο διαρκή κληροδοτήματα που μπορούμε να ελπίζουμε να δώσουμε στα παιδιά μας. Το ένα από αυτά είναι οι ρίζες και το άλλο τα φτερά».

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να εξορύξετε το παρελθόν για νέες δυνατότητες. Θα μπορούσατε να ζητήσετε από τους μαθητές να πουν μια ιστορία από την οπτική γωνία ενός διαφορετικού χαρακτήρα. Για έμπνευση, πάρτε το The True Story of the Three Little Pigs, στο οποίο ο συγγραφέας Jon Scieszka επαναλαμβάνει την ιστορία από τη σκοπιά του λύκου. Ο λύκος ισχυρίζεται ότι δεν προσπαθούσε να φουσκώσει και να φυσήξει τα σπίτια των γουρουνιών - ήταν απλώς αλλεργίες.

Ένας άλλος δημιουργικός τρόπος για να δείξουμε την κατανόηση της ιστορίας είναι να περιγράψουμε τι θα είχε συμβεί αν τα γεγονότα είχαν εξελιχθεί διαφορετικά. 

Τι θα γινόταν αν οι Μάγια δεν είχαν προσβληθεί από ευλογιά από τους Ισπανούς; 

Τι θα γινόταν αν ο Ουάσιγκτον είχε σπάσει το πόδι του και δεν διέσχιζε ποτέ το Ντέλαγουερ; 

Τι θα γινόταν αν η άμαξα του Αρχιδούκα Φερδινάνδου δεν είχε πάρει λάθος στροφή και δεν είχε δολοφονηθεί; 

Για να βγάλουν αντίθετες ιστορίες, οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν τα γεγονότα - και περισσότερο από αυτό, το ευρύτερο πλαίσιο. Επιδεικνύουν μια σταθερή βάση σε αυτό που υπάρχει μέσω της δημιουργίας των τι-αν.

2. Εξερευνήστε πολλές, πολλές επιλογές.

Όταν ζητάμε από τους μαθητές δημιουργική απόδοση, πολύ συχνά είμαστε ικανοποιημένοι με μία μόνο λύση. Αλλά με μία μόνο απάντηση - όσο καλή κι αν είναι - ένα εφευρετικό μυαλό απλώς ζεσταίνεται. Η καλύτερη πρακτική σε μια τάξη είναι να απαιτείται από τους μαθητές να δημιουργήσουν όχι μόνο μία λύση σε ένα δημιουργικό πρόβλημα, αλλά πολλές.

Η δημιουργία πολλαπλών λύσεων απαιτεί εκπαίδευση και αυτή η εκπαίδευση πρέπει να ξεκινήσει νωρίς. 

Από τη λογοτεχνία στην επιστήμη μέχρι τον προγραμματισμό, οι μαθητές συνήθως εγκλωβίζονται πρόωρα σε μια απάντηση. Χρειάζεται ενθάρρυνση και ώθηση για να οδηγηθούν οι μαθητές σε ευρύτερες εξερευνήσεις. 

Το εικονογραφημένο βιβλίο της Antoinette Portis, Not a Box, απεικονίζει την έννοια του πολλαπλασιασμού των επιλογών για τους νεαρούς αναγνώστες. Κάποιος ρωτάει τον πρωταγωνιστή του κουνελιού, "Γιατί κάθεσαι σε ένα κουτί;" Το κουνέλι απαντά ότι δεν είναι κουτί: είναι αγωνιστικό αυτοκίνητο. Αλλά το κουνέλι δεν σταματά εκεί: είναι επίσης ένα βουνό, ένα ρομπότ, ένα ρυμουλκό, ένας πύραυλος, η φωλιά του κοράκου ενός πειρατικού πλοίου, η γόνδολα ενός μπαλονιού θερμού αέρα. Παίρνοντας το σύνθημά τους από το κουνέλι, οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν τη δική τους εκδοχή αυτού του παραδείγματος («όχι μπάλα», «όχι κορδέλα» κ.λπ.). Αυτή η απλή άσκηση λειτουργεί καλά με μαθητές όλων των ηλικιών.

Οι πολλαπλασιαστικές επιλογές δίνουν επίσης στους μαθητές μια εκτίμηση για τη φυσική ποικιλομορφία που βλέπουν στον κόσμο γύρω τους. Πάρτε το πείραμα «sailing seeds», που σχεδιάστηκε από τη Βοτανική Εταιρεία της Αμερικής. Οι μαθητές μελετούν τα παραγωγικά μέσα της φύσης για τη διασπορά των σπόρων: για παράδειγμα, οι σπόροι κολλιτσίδας κολλάνε στη γούνα των ζώων και μετά πέφτουν. Οι σπόροι της πικραλίδας επιπλέουν στα «αλεξίπτωτα». σπόροι σφενδάμου και τέφρας γλιστρούν στον αέρα πάνω σε μικροσκοπικά φτερά. Στο σχέδιο μαθήματος της Βοτανικής Εταιρείας, οι μαθητές ανταγωνίζονται για να σχεδιάσουν νέους, καλύτερους τρόπους για να ταξιδεύουν μικροσκοπικοί σπόροι — και στη συνέχεια δοκιμάζουν τα σχέδια για να δουν ποιοι εξαπλώνονται με μεγαλύτερη επιτυχία.

Αυτή η άσκηση είναι ένας ισχυρός τρόπος για να κατανοήσετε την έννοια της φυσικής επιλογής και τις προκλήσεις της. Αντί να βλέπουν τον κόσμο γύρω τους ως ένα προϋπάρχον σύνολο γεγονότων που πρέπει να απομνημονεύονται, οι μαθητές δημιουργούν νέες επιλογές για το τι θα μπορούσε να είναι. Αυτή η ικανότητα βρίσκεται ακριβώς στην καρδιά του μελλοντικού καινοτόμου: να κοιτάζει γύρω και να δημιουργεί νέες λύσεις.

3. Ενθαρρύνετε τη δημιουργική ανάληψη κινδύνων.

Στα βιντεοπαιχνίδια, το "sandboxing" είναι ο όρος για τη δοκιμή επιλογών σε νέο επίπεδο πριν αγωνιστεί — δηλαδή, ένας παίκτης μπορεί να πειραματιστεί με τεχνικές και στρατηγικές προτού το παιχνίδι πραγματικά μετρήσει. Μια προσέγγιση sandboxing μπορεί επίσης να εφαρμοστεί σε δημιουργικές εργασίες: οι μαθητές καλούνται να βρουν πολλές επιλογές για κάτι δημιουργικό, αλλά αυτές δεν βαθμολογούνται, απλώς ελέγχονται. Στη συνέχεια, η μαθήτρια επιλέγει το αγαπημένο της για να εξελιχθεί μέχρι την ολοκλήρωση. Αυτό όχι μόνο ενθαρρύνει τους μαθητές να πολλαπλασιάσουν τις επιλογές, αλλά δίνει επίσης την ευκαιρία να ρισκάρουν χωρίς ποινή. Οποιοδήποτε πρόβλημα με ανοιχτό αποτέλεσμα προωθεί την ανάληψη κινδύνων. είναι στο χέρι των μαθητών να βρουν τον δρόμο τους.

Δεν πρέπει κάθε πρόβλημα να στοχεύει σε μία μόνο σωστή απάντηση και αυτό το μάθημα μπορεί να απεικονιστεί βάζοντας τους μαθητές να δημιουργήσουν μια «υπερ-γραμματοσειρά», για παράδειγμα. Σε μια τυπική γραμματοσειρά, ορισμένα γράμματα και αριθμοί μπορεί να μοιάζουν τόσο πολύ που είναι δύσκολο να τα ξεχωρίσετε, ειδικά σε οθόνες smartphone και υπολογιστών. Για παράδειγμα, το 5 και το S συγχέονται εύκολα μεταξύ τους, όπως και το Β και το 8, ή το g και το q. Ο στόχος των σούπερ γραμματοσειρών είναι να αλλάξουν τα σχήματα των γραμμάτων για να μεγιστοποιήσουν τις οπτικές διαφορές τους. Είναι ένα δημιουργικό έργο χωρίς σταθερή λύση.

Ένας άλλος τρόπος για να ενθαρρύνετε την ανάληψη κινδύνων είναι να αντιμετωπίσετε προβλήματα του πραγματικού κόσμου, για τα οποία το κλειδί απάντησης δεν έχει ακόμη γραφτεί. Στο έργο «Imagine Mars» της NASA, οι μαθητές καλούνται να σκεφτούν ένα εγχειρίδιο για την ανθρώπινη ζωή σε άλλους πλανήτες. Αυτό τους κάνει να αναλύουν όλα τα χαρακτηριστικά που επιτρέπουν σε μια κοινότητα να ευδοκιμήσει στη Γη: χώρους διαβίωσης, τροφή και νερό, οξυγόνο, μεταφορές, διαχείριση απορριμμάτων, θέσεις εργασίας και ούτω καθεξής.

Στη συνέχεια, οι μαθητές πρέπει να σκεφτούν τι θα χρειαζόταν για να μεταμοσχευθούν αυτά τα χαρακτηριστικά στο τοπίο του Άρη. Πώς αναπνέεις; Τι κάνεις με τα σκουπίδια; Πού ασκείσαι; Χρησιμοποιώντας υλικά από κύπελλα μέχρι βαμβακερές μπάλες μέχρι κομμάτια Lego για καθαριστικά σωλήνων, οι μαθητές σχεδιάζουν μια κοινότητα. Ασκήσεις σαν αυτές μπορούν να κάνουν τους μαθητές να σκεφτούν στην αιχμή της επιστήμης.

Για να δημιουργήσετε μια ακμάζουσα κοινωνία δημιουργικών ενηλίκων, είναι σημαντικό να εμπνεύσετε μαθητές που αναλαμβάνουν κινδύνους που δεν σκύβουν φοβούμενοι τη λάθος απάντηση. Αντί να έχουμε τα παιδιά μας να επενδύουν όλο το πνευματικό τους κεφάλαιο στις μετοχές της ζωής, ένα επιτυχημένο νοητικό χαρτοφυλάκιο θα πρέπει να διαφοροποιηθεί και σε πιο κερδοσκοπικές επενδύσεις.

Λίγες ικανότητες έχουν τόση δια βίου αξία όσο μια ενεργή φαντασία: επηρεάζει κάθε πτυχή της εμπειρίας μας. Τα σπίτια, οι πόλεις, τα αυτοκίνητα και τα αεροπλάνα μας σε μερικές δεκαετίες από τώρα θα φαίνονται πολύ διαφορετικά από τα σημερινά — θα υπάρχουν νέες ιατρικές θεραπείες, νέα είδη smartphone, νέα έργα τέχνης. Και αυτός ο δρόμος προς αυτό το μέλλον ξεκινά στις τάξεις του σήμερα.

Excerpted with permission from the new book The Runaway Species: How Human Creativity Remakes the World by Anthony Brandt and David Eagleman. Published by Catapult. Copyright © 2017 Anthony Brandt. Copyright © 2017 David Eagleman.

Πηγή: https://ideas.ted.com/

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια