ΔΙΑΒΑΣΤΕ

6/recent/ticker-posts

Η τεχνητή νοημοσύνη αναδιαμορφώνει τον τρόπο που εργάζονται οι ψυχολόγοι

 

 Οι ψυχολόγοι στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε εργαλεία που υποστηρίζονται από τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) για να βελτιστοποιήσουν την πρακτική τους — περίπου 1 στους 10 τη χρησιμοποιεί τουλάχιστον μηνιαίως για σημειώσεις και άλλες διοικητικές εργασίες, σύμφωνα με την Έρευνα Practitioner Pulse του 2024 από την APA και την APA Services. Ωστόσο, πολλοί παραμένουν επιφυλακτικοί, με το 71% να αναφέρει ότι δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ ΤΝ στην πρακτική του.


 «Ιστορικά, η τεχνολογία είναι κάτι για το οποίο οι ψυχολόγοι ήταν δικαιολογημένα επιφυλακτικοί», δήλωσε η Elizabeth Stuart, PhD, παιδιατρική νευροψυχολόγος στο Νοσοκομείο Παίδων Miller στην Καλιφόρνια, η οποία χρησιμοποιεί την ΤΝ για σημειώσεις, κλινικές γνώσεις και διαχείριση πρακτικής. Αυτή η προειδοποίηση συχνά πηγάζει από μια βαθιά δέσμευση για την προστασία του απορρήτου των ασθενών και την τήρηση των ηθικών προτύπων. «Αλλά η ΤΝ είναι εδώ. Ως τομέας, πρέπει να συμμετάσχουμε, αλλιώς θα μείνουμε πίσω».

 Η ΤΝ δεν είναι απλώς μια άλλη τεχνολογική τάση — αναδιαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο οι ψυχολόγοι κάνουν τη δουλειά τους. Από την βελτιστοποίηση της γραφειοκρατίας έως την ανάδειξη των τάσεων στα δεδομένα των ασθενών, προσφέρει ισχυρούς τρόπους για να αναβαθμίσετε την πρακτική σας. Τον Ιούνιο του 2025, η APA δημοσίευσε τις Δεοντολογικές Οδηγίες για την Τεχνητή Νοημοσύνη στην Επαγγελματική Πρακτική της Ψυχολογίας Υπηρεσιών Υγείας, οι οποίες σκιαγραφούν βασικές παραμέτρους για τους ψυχολόγους των υπηρεσιών υγείας που χρησιμοποιούν την Τεχνητή Νοημοσύνη στην επαγγελματική πρακτική. Η πρώτη του είδους της έκθεση βασίζεται στον Κώδικα Δεοντολογίας της APA και σε άλλα πρότυπα και κατευθυντήριες γραμμές για να συμβουλεύσει τους ψυχολόγους σχετικά με το πώς να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης ηθικά και υπεύθυνα. Ακολουθούν περαιτέρω συμβουλές από ειδικούς σχετικά με το πώς να αξιοποιήσουν αυτές τις δυνατότητες, παραμένοντας παράλληλα ευθυγραμμισμένοι με την ηθική της κλινικής φροντίδας.

Πολλαπλά επίπεδα υποστήριξης

Πολλά εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης για επαγγελματίες ψυχολογίας σχεδιάστηκαν αρχικά για να αντιμετωπίσουν ένα σημαντικό σημείο πόνου: την κλινική τεκμηρίωση. Τώρα, πολλά έχουν εξελιχθεί σε πλατφόρμες πλήρους εξυπηρέτησης που προσφέρουν προγραμματισμό, χρέωση, διαχείριση απαιτήσεων και πολλά άλλα.

 «Κανείς δεν μπαίνει στην ψυχιατρική φροντίδα για να κάνει γραφειοκρατικές διαδικασίες, αλλά η διοίκηση είναι ένα τεράστιο μέρος της εργασίας και κάτι που μπορεί να απορροφήσει πολλή ενέργεια», δήλωσε ο Damien Adler, ψυχολόγος με έδρα τη Βικτώρια της Αυστραλίας, ο οποίος συνίδρυσε την παγκόσμια εταιρεία λογισμικού διαχείρισης ιατρείων Zanda Health, αφού είδε πώς η τεχνολογία θα μπορούσε να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα στο δικό του ιατρείο. «Ευτυχώς, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί πλέον να μειώσει σημαντικά αυτό το βάρος».

 Ο σύντροφος Τεχνητής Νοημοσύνης της Zanda προσφέρει πολλαπλά επίπεδα υποστήριξης, προσαρμοσμένα στο πόσο προτιμά η ενσωμάτωση Τεχνητής Νοημοσύνης ένα θεραπευτικό ιατρείο. 

Η «Βελτίωση» είναι ένα επίπεδο υποστήριξης - και μια καλή επιλογή για επαγγελματίες που ανησυχούν για την ιδιωτικότητα. Αντί να ακούει μια συνεδρία, μετατρέπει τις δικές του πρόχειρες σημειώσεις ενός θεραπευτή σε αναφορές που συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του πληρωτή ή των κανονισμών. 

Η λειτουργία «Μεταγραφή» ακούει και δημιουργεί μια κλινική σημείωση που μπορεί αργότερα να επεξεργαστεί ή να προσαρμοστεί. 

Το «Insights» εξετάζει τα αρχεία των ασθενών, τα πρότυπα προσέλευσης και τους καταγεγραμμένους στόχους για να παρέχει στους κλινικούς ιατρούς εξατομικευμένες κλινικές παρατηρήσεις και προτάσεις θεραπείας.

Το εργαλείο σημειώσεων προόδου Upheal απευθύνεται ειδικά σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας, επομένως είναι ρυθμισμένο να επιλέγει θέματα που έχουν μεγαλύτερη σημασία στη θεραπεία - όπως η προσωπική ανάπτυξη και η αντιμετώπιση - από ό,τι σε άλλους τύπους ραντεβού που απαιτούν μεταγραφή, όπως οι συνεδρίες λογοθεραπείας. Οδηγίες αποζημίωσης σχετικά με την ιατρική αναγκαιότητα από πολλούς μεγάλους ασφαλιστικούς φορείς ενσωματώνονται στο μοντέλο. Αυτές οι οδηγίες ενημερώνουν για το τι προστίθεται σε διάφορες ενότητες μιας αναφοράς, σημείωσης ή εγγράφου για να διασφαλιστεί η ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις του πληρωτή.

The threat of a claw-back

«Η απειλή της ανάκτησης [απαίτησης αποπληρωμής ασφαλιστικών κεφαλαίων] σε ένα μικρό ιατρείο ή μεμονωμένο πάροχο είναι απίστευτα τρομακτική, αλλά μπορεί να υπάρχει μεγάλη ασάφεια σχετικά με το τι ακριβώς περιμένουν να δουν οι πληρωτές», δήλωσε ο Ted Faneuff, LCSW, επικεφαλής κλινικών λειτουργιών της Upheal.

 Μετά την κυκλοφορία ενός demo πελάτη εντός εφαρμογής που ονομάζεται Alex — σχεδιασμένο να επιτρέπει στους θεραπευτές να πειραματίζονται με την παραγωγή σημειώσεων χωρίς να χρησιμοποιούν πραγματικά δεδομένα ασθενών — πολλοί θεραπευτές συμμερίστηκαν τον ενθουσιασμό τους για τη χρήση πελατών με Τεχνητή Νοημοσύνη στην κλινική εκπαίδευση, βλέποντάς την ως έναν τρόπο χαμηλού ρίσκου για την εξάσκηση τεχνικών θεραπείας. Ενώ ο Alex δεν είναι προς το παρόν προγραμματισμένος να το κάνει αυτό, ο ενθουσιασμός είναι εκεί, δήλωσε ο Faneuff.

 Οι πλατφόρμες που έχουν δημιουργηθεί για επαγγελματίες υγείας θα πρέπει πάντα να παρέχουν διαφάνεια στις πολιτικές χρήσης δεδομένων και εκπαίδευσης, δήλωσε ο Stuart. Η Upheal, για παράδειγμα, δεν πουλάει ποτέ δεδομένα ασθενών ούτε τα χρησιμοποιεί για να εκπαιδεύσει το μοντέλο της. Το BastionGPT, ένα εργαλείο γενετικής Τεχνητής Νοημοσύνης παρόμοιο με το ChatGPT που βοηθά στη λήψη σημειώσεων και σε άλλες εργασίες, εκπαιδεύεται χρησιμοποιώντας δεδομένα από αξιόπιστες πηγές, όπως το WebMD. Το εργαλείο είναι επίσης ρυθμισμένο για να μειώνει τις παραισθήσεις—τις απαντήσεις που παράγονται από την Τεχνητή Νοημοσύνη και ακούγονται εύλογες αλλά είναι λανθασμένες.

 «Σε ευαίσθητους τομείς όπως η ψυχική υγεία, η ακρίβεια έχει εξίσου μεγάλη σημασία με την ευκολία χρήσης», δήλωσε ο Josh Spencer, ειδικός στον κυβερνοχώρο και ιδρυτής της BastionGPT. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη πρέπει να υποστηρίζει τους ψυχολόγους όχι μόνο μειώνοντας το βάρος της τεκμηρίωσης, αλλά και βελτιώνοντας στην πραγματικότητα την ποιότητα της τεκμηρίωσής τους».

Μία από τις πιο συναρπαστικές εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι να βοηθά τους κλινικούς ιατρούς να προσαρμόζουν τη θεραπεία σε πραγματικό χρόνο. Αναλύοντας τα θέματα των συνεδριών, τον τόνο της φωνής, τα πρότυπα παρουσίας, τα φορητά δεδομένα και άλλα, οι θεραπευτικοί αλγόριθμοι μπορούν να επισημαίνουν ολοένα και περισσότερο σημάδια κινδύνου υποτροπής, εγκατάλειψης της θεραπείας ή ακόμη και πιθανών αποπειρών αυτοκτονίας. Ενώ η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να ειδοποιήσει έναν κλινικό ιατρό για ένα μοτίβο, τελικά ο πάροχος είναι υπεύθυνος για την ερμηνεία αυτών των σημάτων, την προσθήκη πλαισίου και την απόφαση για τα επόμενα βήματα στη φροντίδα των ασθενών.

 Εκτός από την επισήμανση κινδύνων, τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης μπορούν επίσης να βοηθήσουν τους κλινικούς ιατρούς να βελτιώσουν τη θεραπεία. Για παράδειγμα, ένα σύστημα μπορεί να συστήσει τη μετάβαση σε αφηγηματική θεραπεία όταν ένας ασθενής δεν προοδεύει με πιο δομημένες προσεγγίσεις.

Τα ακόλουθα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τη λήψη σημειώσεων, την κλινική υποστήριξη και τη διαχείριση της πρακτικής προσφέρουν ένα καλό σημείο εκκίνησης, σύμφωνα με τον Stuart και άλλους επαγγελματίες:

Mentalyc: Γεννήτρια σημειώσεων ειδικά σχεδιασμένη για την ψυχική υγεία, η οποία χρησιμοποιεί κρυπτογραφημένη σύνδεση και δεν αποθηκεύει ποτέ εγγραφές.

Blueprint: Εστιάζει στην παροχή κλινικών γνώσεων και φροντίδας βασισμένης σε μετρήσεις, αυτοματοποιώντας τις σημειώσεις προόδου, συντάσσοντας σχέδια θεραπείας και αναδεικνύοντας αξιοποιήσιμες γνώσεις πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις συνεδρίες.

Assessment Assistant: Υποστηρίζει τους παρόχους αξιολόγησης με αναφορές, ανασκόπηση αρχείων και άλλες αξιολογήσεις, χρησιμοποιώντας ένα γλωσσικό μοντέλο που βασίζεται μόνο σε κλινικές πηγές.

Μια μετρημένη προσέγγιση

Η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στο ιατρείο σας μπορεί να εξοικονομήσει χρόνο μακροπρόθεσμα — αλλά οι ψυχολόγοι λένε ότι η σωστή εφαρμογή απαιτεί μια προσεκτική ρύθμιση, από την επιλογή του καλύτερου εργαλείου έως την προστασία του απορρήτου των ασθενών.

 «Μια μετρημένη προσέγγιση στην υιοθέτηση που λαμβάνει υπόψη τόσο τη συμμόρφωση όσο και τις απόψεις των ασθενών και του προσωπικού είναι απαραίτητη για την επιτυχία της ΤΝ», δήλωσε η Mollie Cummins, PhD, RN, καθηγήτρια στο Κολλέγιο Νοσηλευτικής στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα, η οποία γράφει σε ιστολόγιο για τις βέλτιστες πρακτικές ΤΝ στο telehealth.org. Αυτή και άλλοι ειδικοί προτείνουν στους κλινικούς ιατρούς:

 Επιλέξτε το σωστό εργαλείο. Επιλέξτε ένα εργαλείο συμβατό με τον HIPAA που δίνει προτεραιότητα στην ασφάλεια των δεδομένων, συμπεριλαμβανομένης της κρυπτογράφησης δεδομένων και της καταγραφής της δραστηριότητας των χρηστών, συμβουλεύει η Cummins (ανατρέξτε στην ανάρτηση ιστολογίου "Mastering AI Documentation in Telehealth" για περισσότερες συμβουλές). Άλλοι παράγοντες που πρέπει να λάβετε υπόψη περιλαμβάνουν το πόσο προσαρμόσιμο είναι ένα εργαλείο και αν έχει εκπαιδευτεί χρησιμοποιώντας ορολογία και έγγραφα ειδικά για την ψυχική υγεία.

Η APA προσφέρει έναν οδηγό βήμα προς βήμα και μια συνοδευτική λίστα ελέγχου (PDF, 60KB) για να βοηθήσει τους επαγγελματίες να αποφασίσουν εάν ένα δεδομένο εργαλείο ΤΝ είναι κατάλληλο για το ιατρείο σας.

Εξασκηθείτε στην άμεση μηχανική. Η δημιουργία σαφών, καλά δομημένων προτροπών μπορεί να σας βοηθήσει να αποκομίσετε σημαντικά μεγαλύτερη αξία από την Τεχνητή Νοημοσύνη. Ο Charmain Jackman, PhD, ιδρυτής της InnoPsych και μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής Τεχνολογίας Ψυχικής Υγείας της APA, εξηγεί πώς η ανάθεση ενός ρόλου, συγκεκριμένων οδηγιών και πλαισίου σε λογισμικό Τεχνητής Νοημοσύνης μπορεί να αποφέρει καλύτερα αποτελέσματα. Ο Jackman χρησιμοποιεί την Τεχνητή Νοημοσύνη για να προσαρμόζει τα email μάρκετινγκ, να κάνει καταιγισμό ιδεών για περιεχόμενο κοινωνικών μέσων και να αναλύει σύνθετα ψυχολογικά θέματα για ένα ευρύ κοινό.

Ο Stuart προτείνει μερικούς επιπλέον τρόπους για να βελτιώσετε τα αποτελέσματα: να παρέχετε περαιτέρω οδηγίες (π.χ., «αγνοήστε πληροφορίες σχετικά με το κατοικίδιο του ασθενούς»), να διευκρινίσετε τη μορφή (π.χ., «γράψτε το σε μορφή Υποκειμενικής, Αντικειμενικής, Αξιολόγησης, Σχεδίου (SOAP)») και να δώσετε καθοδήγηση σχετικά με τον τόνο (π.χ., «χρησιμοποιήστε σύντομες προτάσεις και γλώσσα που θα μπορούσε να γίνει κατανοητή από έναν 18χρονο»).

Να είστε προνοητικοί σχετικά με τον κίνδυνο. Πολλοί πάροχοι αποφεύγουν την Τεχνητή Νοημοσύνη επειδή δεν είναι σίγουροι πώς να προστατεύσουν το απόρρητο και την ασφάλεια των ασθενών κατά τη χρήση της. Η Cummins συνιστά μερικές βασικές ενέργειες (ανατρέξτε στην ανάρτηση ιστολογίου «Τεχνητή Νοημοσύνη στην Τηλεϊατρική» για περισσότερες συμβουλές):

Βεβαιωθείτε ότι τα δεδομένα των ασθενών αποθηκεύονται και μεταδίδονται με ασφάλεια. Χρησιμοποιήστε ένα VPN, αποθήκευση cloud συμβατή με HIPAA και εργαλεία κυβερνοασφάλειας που παρακολουθούν τις απειλές σε πραγματικό χρόνο. Εάν εργάζεστε σε ένα μεγαλύτερο ίδρυμα, επικοινωνήστε με την ομάδα ασφαλείας σας για υποστήριξη.

Επαληθεύστε ότι οι απαντήσεις που δημιουργούνται από την Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ακριβείς. Οι πάροχοι είναι τελικά υπεύθυνοι για οποιαδήποτε τεκμηρίωση υπογράφουν ή απόφαση λαμβάνουν, επομένως η ροή εργασίας σας θα πρέπει να περιλαμβάνει μια λεπτομερή ανασκόπηση τυχόν αποτελεσμάτων ΤΝ. Βεβαιωθείτε ότι το προσωπικό σας κατανοεί και χρησιμοποιεί τις βέλτιστες πρακτικές κυβερνοασφάλειας, συμπεριλαμβανομένων ισχυρών κωδικών πρόσβασης, ασφαλούς δικτύου Wi-Fi και πολυπαραγοντικού ελέγχου ταυτότητας. Σε περίπτωση παραβίασης της ασφάλειας, δημιουργήστε ένα σχέδιο για το ιατρείο σας (μάθετε περισσότερα σχετικά με τον τρόπο αποτροπής ή ανάκαμψης από μια κυβερνοεπίθεση).

Πριν υιοθετήσετε ένα εργαλείο, αφιερώστε χρόνο για να κατανοήσετε πώς χειρίζεται τα δεδομένα των ασθενών και πώς εκπαιδεύτηκε το υποκείμενο μοντέλο.

Πάντα να λαμβάνετε προφορική ή γραπτή συγκατάθεση από τους ασθενείς πριν χρησιμοποιήσετε εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας. Εξηγήστε τους κινδύνους και τα οφέλη ενός εργαλείου με απλή γλώσσα και να είστε προετοιμασμένοι να προχωρήσετε χωρίς το εργαλείο εάν ένας ασθενής επιλέξει να μην το χρησιμοποιήσει, συμβουλεύουν οι ειδικοί. «Σε σύγκριση με [την ψυχολογία], η Silicon Valley προχωρά πολύ γρήγορα», είπε ο Stuart. «Είναι επιτακτική ανάγκη να ενσωματώσουμε εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης στην πρακτική μας, αλλά ας είμαστε προσεκτικοί σχετικά με το πώς και πότε τα χρησιμοποιούμε».



Πηγή: https://www.apaservices.org/practice/news/artificial-intelligence-psychologists-work?utm_source=apa.org&utm_medium=referral&utm_content=/

 

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια