ΔΙΑΒΑΣΤΕ

6/recent/ticker-posts

Συναλλακτική ανάλυση - Θέσεις ζωής

 

Θέσεις Ζωής



Με βάση τα ληφθέντα μηνύματα και τις αποφάσεις που λαμβάνονται, ένα μικρό παιδί αναπτύσσει μια βασική θέση ζωής. Τις ονομάζουμε «υπαρξιακές θέσεις» επειδή επηρεάζουν τον τρόπο που βλέπουμε την ύπαρξή μας και την ύπαρξη των άλλων. Υπάρχουν τέσσερις βασικές θέσεις ζωής. Αυτές είναι:

Οι περισσότεροι άνθρωποι γεννιούνται στη θέση να νιώθουν εντάξει για τον εαυτό τους και εντάξει για τους άλλους. Αν τα πράγματα πάνε καλά, θα είναι σε θέση να διατηρήσουν αυτή τη θέση καθ ‘όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Αυτό βοηθά στη διαμόρφωση της βάσης για ένα σενάριο υγιούς ζωής. Αν ένα άτομο αντιμετωπίζεται άσχημα ή κακοποιείται, αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να αισθάνεται αβοήθητο, ανίσχυρο και θυμωμένο και αυτός ή αυτή μπορεί να μετακινηθεί σε μια θέση να πιστεύει ότι «είμαι εντάξει, εσύ δεν είσαι εντάξει».

Ένα τέτοιο άτομο μπορεί να οικοδομήσει μια ζωή σε αυτή την θυμωμένη θέση και να αποδεικνύει συνεχώς στον εαυτό του ότι οι άλλοι δεν είναι εντάξει. Αυτή η θέση συνεπάγεται έλλειψη εμπιστοσύνης σε άλλους και καθιστά δύσκολο για το άτομο να διαμορφώσει και να διατηρήσει στενές φιλίες ή σχέσεις.

Αν ένα άτομο δεν είναι καλά φροντισμένο και λαμβάνει μηνύματα που μειώνουν την αίσθηση της αυτοεκτίμησής του, αυτό το άτομο μπορεί να κινηθεί στη θέση να αισθάνεται ότι δεν είναι εντάξει, ενώ άλλοι είναι εντάξει. Αυτή η θέση αφήνει επίσης το άτομο με δυσκολία να αισθάνεται καλά για τον εαυτό του τόσο στον χώρο εργασίας όσο και στη διαμόρφωση σχέσεων εμπιστοσύνης και διάρκειας. Όταν τα πράγματα πηγαίνουν στραβά κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας, ένα άτομο μπορεί να καταλήξει στην υπαρξιακή θέση του «Δεν είμαι εντάξει, δεν είσαι εντάξει». Αυτή είναι η θέση ζωής της απόγνωσης. Το άτομο σε αυτή τη θέση έχει μεγάλη δυσκολία στο να δει το καλό σε οποιονδήποτε και δυσκολεύεται να έχει οποιαδήποτε ελπίδα για το μέλλον.

Ωστόσο, ακόμη και οι άνθρωποι σε αυτή τη θέση μπορούν να αλλάξουν. Μπορούν να μεγαλώσουν για να κατανοήσουν τις εμπειρίες της ζωής που τους οδήγησαν να έχουν αυτήν την άποψη και μπορούν να μάθουν τρόπους ώστε να αλλάξουν αυτές τις πρώτες αποφάσεις που υποστηρίζουν αυτές τις αρνητικές πεποιθήσεις. Δεδομένου ότι είμαστε σχεδόν όλοι γεννημένοι στη θέση του «Είμαι εντάξει, είσαι εντάξει», μπορούμε να επιστρέψουμε σε αυτή την πεποίθηση ακόμη και αν οι εμπειρίες στη ζωή μας οδήγησαν να νιώσουμε διαφορετικά. Αξίζει να ψάξετε για να καταλάβετε πώς επηρεαστήκατε από τα γεγονότα της δικής σας ζωής, ώστε να μπορείτε να επιστρέψετε σε ένα μέρος που γνωρίζετε ότι τόσο εσείς όσο και οι άλλοι άνθρωποι είστε εντάξει.

Παραδείγματα για την επίδραση των θέσεων ζωής

Εάν οι άνθρωποι ενεργούν κυρίως από τη συμπεριφορά του παιδιού, πιθανότατα συχνά αισθάνονται επιτιθέμενοι από τον συνομιλητή. Τείνουν να ερμηνεύουν μια κακή πρόθεση στον σκοπό της συνομιλίας του αντιπάλου. Η αιτία συχνά βασίζεται στην πεποίθηση του εαυτού «Δεν είμαι εντάξει». Ακόμη και θετικές δηλώσεις θα ερμηνευτούν με την προαναφερθείσα έννοια. Αυτό συμβαίνει λόγω της έμφυτης τάσης, ότι κάθε δήλωση πρέπει να εκληφθεί με την έννοια της φιλοσοφίας ζωής του ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΕΝΤΑΞΕΙ. Η συνέπεια είναι η απώλεια της ικανότητας να δημιουργηθούν αναφορές πραγματικής ζωής.

Η τελευταία αυτή συνέπεια είναι παρόμοια για τα άτομα που ενεργούν από τη συμπληρωματική θέση ζωής της συμπεριφοράς του κριτικού γονέα. Έχουν την τάση να επικοινωνούν μόνο από τη θέση του ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΕΝΤΑΞΕΙ. Με τη στάση των ενεργειών και συμπεριφορών της αναθεώρησης κριτικής του αντιπάλου, προσπαθούν να ξεπεράσουν τη δική τους θέση «ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΕΝΤΑΞΕΙ». Επίσης είναι και ζήτημα απώλειας της ικανότητας να δημιουργηθούν αναφορές πραγματικής ζωής.

Συμπεριφορικά χαρακτηριστικά των καταστάσεων συμπεριφοράς

Στα παρακάτω παραδείγματα, θα πάρετε μια εικόνα για διάφορα στοιχεία συμπεριφοράς των καταστάσεων συμπεριφοράς. Γι ‘αυτό και θα αναφέρουμε τα λειτουργικά χαρακτηριστικά για να έρθουμε σε επαφή και για να ενισχύσουμε τον εαυτό μας σε περιστασιακά περιβάλλοντα

  1. Απάντηση σε άλλους
  2. Αντιμετωπίζοντας άλλους
  3. Αντιμετωπίζοντας τον εαυτό

Ευθείς / συμπληρωματικές συναλλαγές

Μια άλλη σημαντική έννοια της συναλλακτικής ανάλυσης είναι αυτή των συναλλαγών. Οι συναλλαγές αφορούν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και συγκεκριμένα ποια συμπεριφορά στο άτομο Α μιλάει σε ποια συμπεριφορά στο άτομο Β. Μπορεί να έχετε παρατηρήσει ότι μερικές φορές η επικοινωνία συνεχίζεται με ένα απλό και εύκολο τρόπο που φαίνεται να πηγαίνει ομαλά. Ωστόσο, σε άλλες στιγμές, τα πράγματα φαίνεται να μπερδεύονται, να προκαλούν σύγχυση, να είναι ασαφή και να μην ικανοποιούν. Η κατανόηση των συναλλαγών μπορεί να σας βοηθήσει να διατηρήσετε την επικοινωνία σας με άλλους όσο πιο σαφής θα θέλατε να είναι.

Μπορούμε να ονομάσουμε μια συναλλαγή ως παράλληλη ή ευθεία αν στο παράδειγμά μας δύο άτομα από τη συμπεριφορά του ενήλικα μιλάνε μεταξύ τους. Επίσης, μια συναλλαγή είναι ευθεία και συμπληρωματική, εάν ένα άτομο με συμπεριφορά ενήλικα μιλάει σε ένα άτομο στη συμπεριφορά του παιδιού, όπως σε αυτό το παράδειγμα ενός παιδιού που μιλάει με έναν γονέα.

A: «Τι ώρα είναι;»

B: «Έντεκα και τέταρτο».


B: «Είναι πολύ δύσκολο για μένα, δεν μπορώ να το κάνω αυτό».

A: «Δεν πειράζει, θα το κάνω εγώ για σένα».

Διασταυρωμένες συναλλαγές

Η περίπτωση κατά την οποία οι άνθρωποι επικοινωνούν με διασταυρούμενες συναλλαγές προκαλεί μια αποτυχία της επικοινωνίας. Οι διασταυρούμενες συναλλαγές εμφανίζονται όταν μια απροσδόκητη απάντηση δίνεται σε ένα μήνυμα που στέλνει ένα άτομο. Διατηρούν τη δυνατότητα για συγκρούσεις.

Στο πρώτο μας παράδειγμα, ο ερωτώμενος προέρχεται από τη συμπεριφορά του κριτικού γονέα για να περάσει τη συναλλαγή και αυτή η επικοινωνία αποτυγχάνει.


B: «Τι ώρα είναι;»

A: «Τι… δεν έχεις μάθει να διαβάζεις την ώρα;»

Στο δεύτερο παράδειγμα, ο ερωτώμενος προέρχεται από τη συμπεριφορά του γονέα αντί του παιδιού περνώντας έτσι τη συναλλαγή.


A: «Θέλω να αναφέρεις ακριβώς αμέσως μετά την παραγγελία»!

B: «Και θέλω να με πληρώσεις έγκαιρα»!

Στο τρίτο παράδειγμα, ο ερωτώμενος προέρχεται επίσης από τη συμπεριφορά του παιδιού ως αποστολέας και όχι από τη συμπεριφορά του γονέα ανατροφής όπως αναμενόταν.


A: «Αισθάνομαι πολύ άρρωστος»!

B: «Και εγώ ακόμα περισσότερο»!!!

Όταν μια συναλλαγή διασχίζεται, υπάρχει μια διακοπή στην επικοινωνία και ένα ή και τα δύο άτομα θα χρειαστεί να αλλάξουν τις συμπεριφορές τους για να αποκατασταθεί η επικοινωνία.

Κρυφές συναλλαγές

Οι κρυφές συναλλαγές είναι περίπλοκες. Περιλαμβάνουν περισσότερες από δύο συμπεριφορές και ένα συγκεκαλυμμένο μήνυμα αποστέλλεται. Το αποτέλεσμα της συμπεριφοράς μιας κρυφής συναλλαγής καθορίζεται στο ψυχολογικό και όχι στο κοινωνικό επίπεδο.

«  Προφανές μήνυμα

A: «Μπορώ να σου δείξω τον αχυρώνα»;
B: «Ω ναι, με ενδιαφέρει η αρχιτεκτονική».

«  Κρυμμένο μήνυμα

A: «Τι λες για κύλισμα στα άχυρα»;
B: «Ας πάμε τώρα»!

Στο παράδειγμα, ο αποστολέας προφανώς ρωτά από τη συμπεριφορά του ενήλικα και ο ερωτώμενος απαντά συμπληρωματικά ενώ η κατάλληλη σημασία της συναλλαγής συμβαίνει μεταξύ των συμπεριφορών του παιδιού.

Όταν μαθαίνουμε να αναγνωρίζουμε και να διαφοροποιούμε τις ευθείες, διασταυρωμένες και κρυφές συναλλαγές, αυξάνουμε την ικανότητά μας να επικοινωνούμε ξεκάθαρα με άλλους. Οι συνομιλίες που προέρχονται από ευθείς συναλλαγές είναι πιο συναισθηματικά ικανοποιητικές και παραγωγικές από τις συνομιλίες που έχουν συχνές διασταυρωμένες συναλλαγές. Το να γίνεις ειδικός στην αναγνώριση των συμπεριφορών και των ευθέων, των διασταυρωμένων και των κρυφών συναλλαγών χρειάζεται χρόνο. Στην αρχή, θα πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή σε αυτό που συμβαίνει τόσο μέσα σας όσο και με άλλους. Με την εξάσκηση, ο προσδιορισμός των ποικίλων συμπεριφορών και των διαφορετικών ειδών συναλλαγών γίνεται δεύτερη φύση.

Πηγή: https://intense-eu.info/courses/%CE%B7%CE%BB%CE%B5%CE%BA%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%BC%CE%AC%CE%B8%CE%B7%CE%BC%CE%B1/lessons/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B7-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CF%85%CF%83%CE%B7/







Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια